Trygghet och kunskap

Abrahamsbergsskolans motto

Skolans motto är "Trygghet och Kunskap". Detta är två begrepp som förutsätter varandra. Utan trygghet är det svårt att tillägna sig kunskap och kunskap ger trygghet.
Trygghet och kunskap skapas genom tydliga ordningsregler och kunskapskrav samt genom ett vänligt och respektfullt bemötande av varandra. Lärarna är engagerade och välutbildade och har höga förväntningar på eleverna.

Skolans trygghetsarbete

På Abrahamsbergsskolan råder ett bra arbetsklimat där de allra flesta elever och vuxna trivs och känner trygghet. Varje termin genomför vi interna enkäter för att mäta trivsel, trygghet och mobbning på skolan. Skolans trygghetsgrupp sammanställer resultaten och all personal analyserar och ger förslag på nya åtgärder. Vi har även tagit fram en modell för att ta reda på vilka platser på skolan som elever tycker känns obehagliga för att kunna förebygga mobbning.

Abrahamsbergsskolans ordningsregler 2017

Kamratstödjare och antimobbningsorganisation

Varje arbetslag har två representanter i Amor, vår antimobbningorganisation. Amor-representanterna har stor erfarenhet av konflikthantering och de har utarbetat en väl fungerande metod för att motverka mobbning. I varje klass finns också två kamratstödjare som klassen själv har utsett. Deras uppgift är att hålla koll på om någon känner sig utanför eller blir mobbad. Kamratstödjarna träffar regelbundet arbetslagens amor-representanter för att stämma av läget i varje klass.

Likabehandlingsplan mot diskriminering

Skolan ska varje år upprätta en likabehandlingsplan och en årlig plan mot kränkande behandling. Vi använder verktyget Planforskolan som är framtaget av Diskrimineringsombudsmannen och som stödjer vårt systematiska likabehandlingsarbete. Under rubriken "Relaterade dokument"  som ligger längst ner på höger sida kan du ladda ner den aktuella likabehandlingsplanen och våra Trygghets- och trivselregler.

Abrahamsbergsskolans likabehandlingsplan 2017

Abrahamsbergsskolans likabehandlingsplan 2017 kortversion

Systematiskt arbete med måluppfyllelse

På Abrahamsbergsskolan arbetar vi systematiskt för att höja elevernas måluppfyllelse. Varje termin dokumenterar och sammanställer vi alla elevers måluppfyllelse i varje ämne från årskurs 1 till 9. Lärarna i arbetslagen analyserar sedan resultaten och föreslår åtgärder. I slutet av varje läsår träffas arbetslagen och skolledningen för en så kallad resultatdialog där resultat, analys och åtgärder följs upp och nya mål diskuteras. De nya målen dokumenteras i så kallade effektkedjor och följs upp nästkommande termin.

Dela:
Kategorier: